пятница, 25 ноября 2016 г.

ღმერთი და მუსიკა .

წმიოანე ოქროპირი ბრძანებდა: ,,არაფერი ისე არ ამტკიცებს მეხსიერებასროგორცმელოდია-. წინასწარმეტყველმა შექმნა ეს ჰანგები იმისათვისრომ მელოსითა დასატნოებით აღვსილმა ადამიანებმა  მუდმივად იგალობონ ისინიროგორც ხანგრძლივისწავლება სინანულის შესახებ”.

წმბასილი დიდის  მიხედვითწმიდა სულმა იცოდარაოდენ ძნელია ადამიანის მოდგმისსათნოებასთან ზიარება და ამიტომ დოგმატურ სწავლებას მელოდიით ტკბობა  შეუერთა,რათა ადამიანებს უფრო მსუბუქადყურისათვის სასიამოვნოდლამის შეუმჩნევლად აღექვათ სიტყვების არსი. ,,ამგვარ ხერხს მიმართავენ ექიმებიცროცა ავადმყოფსთაფლწასმული თასით ასმევდნენ მწარემაგრამ ჯანმრთელობისათვის აუცილებელწამალს’’-წერს წმბასილი დიდი.

მღვდელი ლევან მათეშვილი
ივ. ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ჰუმანიტარულიფაკულტეტის დოქტორანტი,
საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის თეოლოგიის სასწავლო-სამეცნიერო ცენტრისმასწავლებელი
მუსიკის ორიენტირი არის ღვთის შემეცნებაან სხვა სიტყვებით რომვთქვათარსებობს მუსიკის გზით ღვთის შეცნობის პოტენციურიშესაძლებლობაეს შესაძლებლობები კონკრეტულად მჟღავნდებოდაძველი საბერძნეთის მუსიკალურ-თეორიულ და მუსიკალურ-ფილოსოფიურ სისტემებშიამ სისტემათა შექმნა მხოლოდძველბერძნული კულტურის დამსახურება არ არისრომლის ფესვებიუფრო ღრმადუძველეს დროში მიდისხოლო ფუნდამენტად ძველიაღმოსავლური ცივილიზაციის მუსიკალური პრაქტიკა დამუსიკალური შეხედულებები გვევლინებაბერძენმაფილოსოფოსებმა კი ამ ფუნდამენტზე აღმართეს უზარმაზარიშენობა მუსიკის შესახებ ანტიკური ხანის სწავლებისარომელიცაერთიანებს უძველესი მსოფლიოს მუსიკალური აზროვნებისყოველგვარ მიღწევას.
პითაგორელთა სწავლების მიხედვითკოსმიურ იერარქიაში Musica mundana- (სამყაროს მუსიკამოსდევს Musica humana. ანუკაცობრიობის მუსიკარადგან ადამიანური არსებობისათვისაცდამახასიათებელია ჰარმონიარომელიც ურთიერთ-საპირისპიროსასიცოცხლო ძალთა წონასწორობას ასახავსჰარმონია არისსიჯანსაღესნეულება კი დისჰარმონიააკეთილხმოვანების(კონსონანტუ-რობისდაკარგვააქედან მომდინარეობს მუსიკისუპრეცედენტო მნიშვნელობა ადამიანის სიცოცხლისათვისპითაგორას სწავლებაშიიამბლიხი გვამცნობს: „პითაგორამ დააწესააღზრდა მუსიკის საშულაებითსაიდანაც ხდება ადამიანური ზნე-ჩვეულებების (ხასიათისდა ვნებების მკურნალობა და სულიერუნართა ჰარმონიის აღდგენა.“ (14, 128-129). ამგვარადმუსიკისმესამე სახეობა - ინსტრუმენტული მუსიკაან Musica instrumentalis,არის მხოლოდ სახება და მსგავსება უმაღლესი მუსიკისა. Musica mundana. და თუმცა ღვთიური სიწმინდე რიცხვისა ვერ ჰპოვებსსრულ განსხეულებას მიწიერ სმენად მუსიკაშიმაინცინსტრუმენტის ხმას შეუძლია ჰარმონიულ მდგომარეობაშიმოიყვანოს სულირომელიც თავის მხრივმზადაა აითვისოსზეციური ჰარმონიავინაიდან მსგავსი ზემოქმედებს მსგავსზე დამსგავსითვე შეიძლება იყოს ზემოქმედებული.
ადამიანის სულზე მუსიკის ამგვარი ზეგავლენის აღიარებიდანგამომდინა-რეობს დასკვნარომ სტრუქტურულად განსხვავებულიმელოდიები სხვადასხვა ეთიკურ ზეგავლენას ახდენენცნობიერებაზეამ ვითარებამრომელიც წარმოადგენს მუსიკისგანვითარების შემდგომ ისტორიულ ეტაპსმიიღო სახელწოდებაეთოსის შესახებ სწავლებისაპირველად ამ სწავლების შესახებბერძნებმა შეიტყვეს ათენელი დამონისაგანრომელიც გახლდათპერიკლესა და სოკრატეს მუსიკის მასწავლებელისრულიგანვითარება და სისტემურობა მუსიკის შესახებ სწავლებამპლატონის ქმნილებებში ჰპოვა.
განსხვავებული მუსიკალური სტრუქტურები სხვადასხვაზეგავლენას ახდენენ ადამიანის სულზეამიტომბუნებრივიარომამ სტრუქტურებს შორის აღმოჩნდეს მეტად შესაფერისინაკლებადშესაფერისი ან სულაც შეუფერებელი აღზრდისათვისმუსიკალურსტრუქტურათა სარგებელისა და ზიანის გარჩევა თუ შეცნობაწარმოადგენს ეთოსის შესახებ სწავლების არსს.
კილოთაგან ბერძნებში უფრო ამაღლებულადმამაცურად დაზნეობრივად სრულყოფილად ითვლებოდა დორიული კილო.აღსანიშნავია კლიმენტი ალექსანდრიელის მოწმობარომელიცგვამცნობსრომ „ებრაელებში ბატონობს დორიული კილო“.ფრიგიულ კილოს ბერძნები თვლიდნენ აღმგზნებად და ომისთვისგამოსადეგადლიდიურს - ქალაქურმომადუნებელ დაშესასუსტებელად და ამიტომაც თავისუფალი ადამიანისაღზრდისათვის გამოუსადეგარადშესაბამისადყველა სხვაკილოთაგან თითეულს მიეწერებოდა მხოლოდ მისთვისდამახასიათებელი ეთიკური შინაარსი და ზემოქმედებაეთიკურშეფასებას ექვემდებარებოდა არა მხოლოდ კილოები და რიტმები,არამედ ინსტრუმენტებიცროცა პითაგორა ხმარობდა ლირას, „ფლეიტას თვლიდა რაღაც თავაშვებულმედიდურ და თავისუფალიადამიანისათვის არასაკადრისი ჟღერადობის მქონედ“. პლატონიზნეობის განმრყვნელ ინსტრუმენტად თვლიდა ავლოსსსაერთოდკი პლატონიაწარმოებდა რა სწავლებას ეთოსის შესახებ უფროთანმიმდევრულად და მკაცრადდასაშვებად მიიჩნევდათავისიდეალურ სახელმწიფოშიმხოლოდ ორი კილოს ხმარება:დორიულისა - მშვიდობიანობისასფრიგიულის - ომიანობის დროს.აქედან გამომდინარეობს დასკვნა ცოცხალ მუსიკალურ პრაქტიკაზემკაცრი სულიერი კონტროლის აუცილებლობის შესახებ (9, 79-420).
ანტიკური სამყაროს ცოცხალმა მუსიკალურმა პრაქტიკამ ვერ შეძლოამ სულიერ მოთხოვნილებათა სიმაღლეზე შეჩერებულიყო.სიამოვნებისა და მძაფრი განცდების წყურვილი უფრო ძლიერიაღმოჩნდა სულიერ სრულყოფილებისაკენ სწრაფვაზე და გაარღვიარა ყოველგვარი კანონიკური საზღვარიმუსიკალური ხელოვნებაგადავიდა თავისი არსებობის შემდგომ სტადიაში - ესთეტიკურსტადიაშიამიერიდან მუსიკის მიზნად იქცა არა უმაღლესჰარმონიასთან შერწყმაარა მამაცი მოქალაქის აღზრდაარამედრაღაც განსაკუთრებული სიამოვნების განცდარომელიცესთეთიკურ სიამოვნებად იწოდებოდაარისტოტელეს სიტყვებითმუსიკა არის „ჩვენი თავისუფალი დროის შევსება“ და ის ემსახურებათავისუფლად შობილი ადამიანების ინტელექტუალურ გართობას“ (Аристотель. Политика. VII 5).
ქრისტიანული გალობის ჩამოყალიბების პროცესი ურთულესიისტორიული პროცესიარომლის არსის მდგომარეობა სხვადასხვაელინურიუდეველთასირიულკოპტურქართულ და სხვათაეროვნულ-მელოდიური საწყისების გაერთიანებაშიაასევე მთელი ამსხვადასხვაგვარი მიწიერი გალობის ზეციური გალობის ერთიან დაჭეშმარიტ სახედ გარდაქმნაა. „ახალ ბგერით სფეროში ერთბაშადგავრცელდადა როგორც ფლუიდმა აავსო ტექსტებიკოლორატურული არაბესკებითდამრიგებლური და სტროფიკულიმელოდიებითრომლებიც გამოიყვნენ პნევმონიური მელოსიდან.ამგვარად მუსიკა გადაიქცა სულის სიმბოლოდრომელიც მოეფინამხოლოდ მორწმუნეებს და გაანათლა ყოველი მათგანიამასთან მისიარსის ერთიანობა ამით არ დარღვეულა“, - წერს XX -ის I ნახევრისცნობილი მკვლევარი საეკლესიო გალობისა - ჰენრიხ ბესსელერი (4, 95). ამ ზეციური გალობის დანაწევრება უკვე არ ეფუძნება საცეკვაო,ანტიკური მუსიკის სხეულის რაოდენობრივ რიტმიკასარამედწარმოადგენს ახალი ტიპის თავისუფალ რიტმულ წყობას.
ამ სისტემის არსებობის ისტორია შეიძლება დაიყოს ორ პერიოდად:პირველი - მოციქულებიდან წმინდა კონსტანტინე დიდისმოღვაწეობამდემეორე - წმინდა კონსტანტინე დიდის ეპოქიდანღმერთშემოსილ იოანე დამასკელისა და VII საეკლესიო კრებამდე.პირველი პერიოდი დიდად განსხვავდება თვითონარაერთგვაროვანი მელოდიური ტრადიციებისაგან და ცალკეულიეკლესიების მიერ მათი პრაქტიკაში საკმაოდ თავისუფალიგამოყენებისაგან.
პირველ საუკუნეებში ქრისტიანული ღვთისმსახურება მჭიდროკავშირში იყო ძველი აღთქმის ღვთისმსახურებასთანრომელიციერუსალიმის ტაძარში სრულდებოდამოციქულები და პირველიქრისტიანებიერთის მხრივმუდამ ტაძარში იყვნენ, „ადიდებდნენდა აკურთხებდნენ უფალს“, მეორეს მხრივ კისაკუთრივქრისტიანულ შეკრებებს სახლებში აწყობდნენამ შეკრებებს რომგალობა ახლდათმოწმობს როგორც წმინდა მოციქულ იაკობისეიპისტოლეისე წმინდა მოციქულ პავლეს სიტყვებისადაც იგიგვირჩევს „ფსალმუნებითსასულიერო სიმღერებითგულითვუგალობდით ღმერთს“ (იაკობი 5: 13; ეფესელთა 5:19). ამგვარად,იერუსალიმის ტაძრის საგალობო პრაქტიკა ორი კომპონენტისაგანშედეგებოდაძველი აღთქმის საეკლესიო გალობისა და ხალხური,ანუ თვით ქრისტიანულ შეკრებებზე შესრულებული გალობისაგან.სწორედ ამ მეორე კომპონენტმა იწყო აქტიური განვითარება ახლადჩამოყალიბებული ქრისტიანული ტაძრების პრაქტიკაში.
იმის შესახებრომ ამ შეკრებებზე გალობას ჰქონდა თავისიგანსაკუთრებული დამოუკიდებელი ხასიათიმოწმობს ფილონალექსანდრიელიძვ. I და ახ. I სსიუდეველი მწერალი,რომელიც პირველი ქრისტიანების შესახებ გვამცნობს შემდეგს: „ისინი მხოლოდ ჭვრეტას კი არ სწავლობენარამედ ადგენენსაგალობლებსა და ჰიმნებს ღვთის სადიდებლადსხვადასხვაზომითა და ჰანგითრომელთაც მაშინვე შესაფერის რიტმსშეუწყობენ“ (13, 52). ამგვარი საგალობლებისა და ჰიმნების შედგენადა მათი შესრულება ატარებდა თავისუფალ დაშესაძლებელიაითქვასიმპროვიზებულ ხასიათსაც კი.
ხელების დაბანვითა და ლამპრების ანთებით, - წერს ტერტულიანე, - თითოეულს გამოიხმობდა შუაგულშირათა შეესრულებინაღვთისსადიდებელი გალობა საკუთარაი შესაძლებლობებიდანგამომდინარე წმინდა წერილის ან საკუთარი გონების კარნახით“ (Тертулиан. Апология. 4,3). აქ ჯერ კიდევ არ არსებობს არცსპეციალური წერილები ღვთისმსახურების გალობისაარცსპეციალურად გაწვრთნილი და მომზადებული მგალობლებიხოლორადგან პირველი ქრისტიანები ძირითადად დაბალი სოციალურიფენიდან იყვნენმათი სიმღერაც ადვილად გასაგები უნდაყოფილიყოფილონ ალექსანდრიელი ამ გალობას ასეთნაირადაღწერს: „ფსალმუნი იწყება ერთი ზომიერი და კეთილხმოვანიგალობითდანარჩენები კი ჩუმად უგდებენ ყურს და მხოლოდბოლო ტაეპში უერთებენ თავიანთ ხმებს“ (13, 53). ამ აღწერილობაშიადვილად იცნობა გალობის იპოფონიური პრინციპირომლის არსიცმდგომარეობს იმაშირომ მგალობლები ხმას უწყობენ ერთ ყველაზეგამოცდილ მგალობელსიმეორებენ რა მთელ მელოდიურ სტროფს,ან მხოლოდ მის დაბოლოებასან კიდევ ერთ რომელიმე ფრაზას(მაგალითად: „ალილუია“, „რამეთუ უკუნისამდე არს წყალობა მისიდა ..)
თანამედროვე ღვთისმსახურების პრაქტიკაში იპოფონიური გალობისკვალი შეინიშნება მისამღერების შესრულებისას „რამეთუ ჩვენთანარს ღმერთი“ ქრისტეშობის დღესასწაულზე და „დიდებამაღალიანზე“ დიდი შაბათის მსახურებაზე და აღდგომისდღესასწაულზე „ქრისტე აღსდგა“- ტროპარის გამეორებაც შეიძლებაჩაითვალოს იპოფონიური გალობის მაგალითებად.
იპოფონიურ გალობასთან ერთად ადრეული ქრისტიანული ეკლესიაფართოდ იყენებდა ანტიფონურ გალობასაცრომელსაც ასევე ღრმადგაედგა ფესვები ძველი აღთქმისეულ გალობის ტრადიციაში.პლინიუს უმცროსის წერილში ტრაიანეს მიმართ ნათქვამიარომზოგიერთ დღეებში ქრისტიანები იკრიბებიან მზის ამოსვლამდე დამონაცვლეობით (.ანტიფონურადუძღვნიან ღმერთს სახოტბოჰიმნებს“ (Плиний Младший. Письмо X,97). ეს წერილირომელიცშექმნილია 111-112 წწ., დროის მიხედვით ემთხვევა წმინდა მამისეგნატე ღმერთშემოსილის (49-107 წწ.) ცხოვრებასა და მოღვაწეობისჟამს და ირიბად ადასტურებს ისტორიკოს სოკრატეს ცნობას იმისშესახებრომ სწორედ ამ მოციქულმა შემოიღო ანტიფონური გალობაანტიოქიის ეკლესიაში და აქედანროგორც ძირითადი წყაროდან,იგი გავრცელდა მთელს ქრისტიანულ ეკლესიაში (11, 102). მაგრამ,ეს ცნობა ადასტურებს მხოლოდ იმ ფაქტსრომ წმიდა მამა ეგნატეღმერთშემოსილის (ახ.. 75 .) ანტიოქიის ეპისკოპოსობამდეანტიფონური გალობაუკვე კარგად ცნობილია ქრისტიანებისათვის,არ იხმარებოდა მხოლოდ იმის შედეგად რომქრისტიანულიღვთისმახურება სრულდებოდა დიდი საიდუმლოთიდაფარულადდა შესაძლოა მოკრძალებითმაშინ როდესაც ანტიფონური გალობამოითხოვს გარკვეულ ზეიმურობას და ამაღლებულ განწყობილებას.
იპოფონური და ანტიფონური პრინციპების გარდა ძველიქრისტიანული ეკლესია იცნობდა ასევე სიმფონიურ (ანუ შეწყობით)პრინციპის გალობასსწორედ ასე განისაზღვრა წმინდამოციქულების მიერ სამგზის ეგალობათ უფლის ლოცვა „მამაოჩვენო“ და იქნებ სწორედ ეს პრინციპი ასხამს ყველაზე მეტად ხორცსმთელი მართლმადიდებელი ეკლესიის გალობის მისწრაფებას,გამოხატულს სიტყვებით: „ერთითა პირითა და ერთითა გულითა“ (2,65). ძველი ქრისტიანული გალობის სამივე პრინციპი -იპოფონიურიანტიფონიური და სიმფონიურიროგორც ყველაზემეტად კეთილხმოვანიახლაც ჟღერს მართლმადიდებლურეკლესიაში ბრწყინვალე შვიდეულში საეკლესიო ტიპიკონისმიხედვითეს წარმოადგენს დასტურს იმისარომ ისრაცღირებულია არ შეიძლება იქნეს ამოღებული მართლმადიდებელიეკლესიის გამოცდილებიდან და რომ ყველაფერი სულიერიმნიშვნელობის მქონე სამუდამოდ რჩება მის მეხსიერებაში.
ადრექრისტიანული ღვთისმსახურების პრაქტიკა გალობისპრინციპების გარდა განასხვავებდა საგალობელთა ცალკეულტიპებსაცწმინდა გრიგოლი ნოსელი წერს: „ფსალმუნი არისმელოდიარომელიც მუსიკალურ ინსტრუმენტს მოითხოვსგალობაარის ადამიანის ბაგეებიდან მომდინარე ჰანგირომლის დროსაცჟღერს დანაწევრებული სიტყვებიჰიმნი არის ღვთის კურთხევაჩვენთვის ბოძებული კეთილდღეობისათვის“ (6, 111). ამ სიტყვებშიარა მხოლოდ გალობის რაღაც კლასიფიკაციაა მოცემულიარამედიკვეთება იერარქიაცრომელიც უფრო მკაფიოდ ყალიბდება წმ.იოანე ოქროპირის მიერ: „ფსალმუნებში თავმოყრილია ყველაფერიადამიანურიჰიმნებში კი არაფერია ადამიანისეულიამიტომაცთავიდან ბავშვს ასწავლე ფსალმუნებახოლო ამის შემდეგ კიიგალობოს ჰიმნებირადგან ეს უკანასკნელი უფრო ღვთაებრივია.ზეციური ძალები ჰიმნებს გალობენ და არა ფსალმუნებს“ (7, 112). ესსიტყვები მოწმობს სწრაფვას კარგად განვითარებული დამოფიქრებული ღვთისმსახურების სტრუქტურების შექმნისაკენ,რომელსაც თან ახლავს მკაცრად განსაზღვრული მელოდიამაგრამამ მისწრაფების რეალიზება ვერ იქნებოდა მიღწეული მოცემულისტორიულ ეტაპზერომელზეც საფუძველი მხოლოდ ძირითადმელოდიურ სისტემებს ეყრებოდა.
შეცდომა იქნებოდარომ ახალაღთქმისეული გალობა გაგვეგო,როგორც მექანიკური შეკრებისსხვადასხვა პრინციპებისა დაგალობის სახეების გაერთიანების პროცესიროგორც უკვე არსებულიტრადიციების უბრალო ექსპლუატაციარადგან გალობისჩამოყალიბებაუპირველეს ყოვლისაწარმოადგენდა მკაცრგადარჩევას და განხილვას მელოდიური საშუალებებისარომელიცხორციელდებოდა მათი ახალი ქრისტიანული ცხოვრების პოზიციისმაღალ სულიერ-ესთეტიკურ ბუნებასთან გულმოდგინე განხილვისსაფუძველზე. „გულისამაჩუყებელი ჰანგები და მტირალა რიტმები -ეს კარიული მუსიკის მუზის ცბიერი ხრიკები - რყვნიან ზნეობას,შეუმჩნევლად თავიანთი ვერაგული ხელოვნებითჩაითრევენ რასულს კოსმოსის თარეშსა და პარპაშში (სახალხო სეირნობა [ქეიფი]სიმღერით)“ (Климент. Строматы. 5,3) - წერს კლიმენტიალექსანდრიელიერთერთი პირველი მოძღვარი ეკლესიისა,რომელმაც დაიწყო დაწვრილებით გალობისა და ცხოვრებისურთიერთზემოქმედების საკითხის განხილვასწორედ მისგან იღებსსათავეს წმინდა მამათა სწავლება საღვთისმსახურო გალობისშესახებრომელიც შემდეგში მდგომარეობსსწორი გალობამართალი ცხოვრების შედეგიახოლო მართალი ცხოვრება სწორიგალობის წინაპირობააამგვარადიქმნება ვითარებარომლისმიხედვითაც მართალი ცხოვრება უკვე არის გალობაწმინდა მამაგრიგოლ ნოსელი ამგვარად ხსნის ამ მოსაზრებას: „უფალიგიბრძანებსრომ შენი ცხოვრება იყოს ფსალმუნირომელიცშედგენილი იქნებოდა არა მიწიერი ბგერებისაგან (ბგერებადნაგულისხმებია აზრები), არამედ მაღლითზეციური სიმაღლიდანმიიღებდა თავის წმინდა და მკაფიო ჟღერადობასამ ფსალმუნისიგავური არსის მსმენელები არიან ისინივისაც შენ აძლევღირსეულად ცხოვრების მაგალითს“ (6, 112).
გალობის ამგვარი გაგება წარმოშობს სწავლებას ადამიანზეროგორცსული წმინდის მიერ გამართულ ინსტრუმენტზე. „მაშ ვიქცეთფლეიტადვიქცეთ კიფარად სული წმინდისაჩვენც მოვამზადოთთავი მისთვის როგორც აწყობენ მუსიკალურ ინსტრუმენტებსდაეშეეხოს იგი ჩვენს სულებს პლექტორად“ - წერს წმინდა იოანეოქროპირი (7, 115). ადამიანის სხეულის სხვადასხვა ნაწილები, «ღაწვებიენა და ხორხი - ჰგვანან სიმებს,რომელთაც პლეკტორის საშუალებით აწყობენტუჩები ისევემოძრაობენროგორც თითები ფლეიტაზე“ - წერს გრიგოლი ნოსელი(5, 112). ამ მუსიკალურ ანთროპოლოგიას ავითარებს წმინდამღვდელმთავარი ბასილი დიდიმისი მტკიცებით: „ფსალტერიონი“ (ღმერთისადმი აღსავლენი ჰიმნების ასაჟღერებელი ინსტრუმენტი)სხეულის წყობაახოლო თვით ფსალმუნი არის გონებასდაქვემდებარებული სხეულის მოძრაობა” (5, 389-391).
ყოველივე ზემოაღნიშნულიდან შესაძლებელია პრაქტიკულიდასკვნის გაკეთება: „მუსიკა სხვა არაფერიათუ არა უფრო მაღალიცხოვრების სტილისაკენ სწრაფვამისი მიზანია მოუწოდოსკეთილისმყოფელთ არ დაუშვან თავიანთ ქმედებებშიარამუსიკალური ქმედებებირაც არღვევს ჟღერადობას დააფრთხილებს არ დაუშვან სიმების ზედმეტად დაჭიმვარათა ამან არგამოიწვიოს სიმების გაწყვეტაარ არის საჭირო სიმების ზედმეტადმოშვებაცვინაიდან ის დაკარგავს სასურველ ჟღერადობას მსგავსადსულისარომელიც ზედმეტი მოდუნებისაგან ყრუვდება.
საერთოდმუსიკის წესების მიხედვითსიმები ხან დაჭიმულმდგომარეობაშია და ხანაც პირიქითამ ფაქტორისგათვალისწინებით აუცილებელია გვახსოვდესრომ შევინარჩუნოთჩვენი ცხოვრების მელოდია და სწორი რიტმი და თავიდანავიცილოთ როგორც ზედმეტი დაჭიმულობააგრეთვე ზედმეტიმოდუნება” (6, 112-113). გრიგოლი ნოსელის ამ სიტყვებს მთავარიადგილი უჭირავს მუსიკალური ანთროპოლოგიის რელიგურინტერპრეტაციაშივინაიდანისინი აღწერენ ანტიკური ეთოსისშესახებ სწავლებიდან გარდასახვისგანწმენდისა და განვითარებისპროცესს და იმავდროულად წარმოაჩენენ გალობის ახალ,ქრისტიანულ საფუძვლებს.
ამრიგადთავისი ისტორიული განვითარების პირველი პერიოდისბოლოსათვის ქრისტიანული ეკლესიის საღვთისმსახურო გალობაუკვე მრავალმხრივ მოვლენას წარმოადგენდა და მოიცავდა,უპირველეს ყოვლისასხვადასხვა პრინციპების მქონე გალობისდიფერენცირებულ პრაქტიკასა და გალობის სხვადასხვა ტიპებს;აგრეთვე მასში უკვე შეინიშნებოდა ამ პრინციპების მმართველისისტემის ჩანასახები რაც ახდენდა მათ ერთ სტრუქტურასა დასაეკლესიო წესდებაში მოქცევასდა ბოლოსსაღვთისმსახუროგალობის კონცეფციარომელიც ადამიანს სულიწმინდისინსტრუმენტად მოიაზრებდააქედან მომდინარეობდამუსიკალური ანთროპოლოგია“. აქვე უნდა აღინიშნოსრომგალობის მთელი სირთულე და მრავალმხრივობა ჯერ კიდევერთგვარად განუვითარებელპოტენციურ მდგომარეობაში იყო,ვინაიდან პერმანენ-ტული დევნა და ქრისტიანთა კატაკომბური,ნახევრადუკანონო მდგომარეობა აფერხებდა მისი სრულიგანვითარების საშუალებასთუმცა ამ მოვლენის ერთგვა-რიგაუხსნელობა“ არ გვაძლევს უფლებას უარვყოთ მისი არსებობა.ვინაიდანროგორც თესლშისადაც მცენარის მთელი ფორმააჩადებულიასევე ამ „გაუხსნელ“ მდგომარეობაში იყო ჩადებულიპირველი სამი საუკუნის ქრისტიანული გალობის დიდებულიფესვებისაჭირო იყო მხოლოდ სათანადო პირობები ზრდისდასაჩქარებლად და სწორედ კონკრეტულმა ისტორიულმამოვლენებმა განაპირობა საღვთისმსახურო გალობის პირველიდაფარული პერიოდის დასასრული და მეორე მშვიდობიანიგანვითარების პერიოდის დასაწყისი.
         
L i t e r a t u r e
Л и т е р а т у р а
1. ახალი აღთქმა, სტოქჰოლმის გამოცემა 1989.
2. Апостольские постановления. Constitutiones Apostolorum./Ред.Funk F.//2 тома. Русск. пер. Paderborn. 1905.
3. Аристотель. ПолитикаVII 5, 1340 b 5. Москва: изд. Наука, 1999.
4. Бесселер Г. «Музыка средневековья и Возрождения», Москва, 1931.
5. Василий Великий. О святом духе. /Ред. Pruche B.//SC 17 (1947). Русск. пер.: //Творения. Москва, 1993.
6. Григорий Нисский. О паломничествах. Письмо 2 //PG 44.999-1108. Русск. пер. 1999
7. Иоанн Златоуст. Похвалная беседа о св. мучениках Ювентине и Максимине.//PG 50.571-578. Русск. пер.: Москва. 1993.
8. Климент Александрийский. Строматы. Москва: Учебно-информационный экуменический центр ап. Павла. 2002.
9. Платон. Государство. Русск. пер. Егунова А.Н.//Собрание сочинений. В четырех томах. Москва: Мысль, 1994. Т. 3.
10. Плиний Младший. Письма. epistulae. Москва: Наука. 1984.
11. Сократ Схоластик. Церковная история//PG 67.29-872. Русск. пер.: Моква: РОССПЭН, 1996.
12. Тертулиан. сочинения: Апология, К жене, О душе, О женском убранстве, О зрелищах, О молитве, О посте, О воскресении плоти, Об идолопоклонстве, Против Гермогена. Москва: Прогресс. 1994.
13. Филон Александрийский. О жизни созерцательнойDe vitacontemplative / пер. О. Левинской. Москва: Иерусалим. 1994.
14. Ямблих. Собрания Пифагореиских учении. 10 книг. Жизнь Пифагора. 1 книга. Москва. 1993.
რეზიუმე
ქრისტიანული და ანტიკური მუსიკის ანთროპოლოგიისთვის
მღვდელი ლევან მათეშვილი
ღვთის შემეცნების პოტენციური შესაძლებლობები მუსიკისა,დაკავშირებული მისტიკურ ჰარმონიულ კათარზისსა და ეთოსისშესახებ სწავლებასთანრეალიზებული იქნენ ახალ აღთქმისეულღვთისმსახურების გალობაში და გარდაქმნილი სახით მისშემადგენელ ნაწილად იქცნენ.


აქვე უნდა აღინიშნოსრომ გალობის მთელი სირთულე დამრავალმხრივობა ჯერ კიდევ ერთგვარად განუვითარებელ,პოტენციურ მდგომარეობაში იყოვინაიდან პერმანენტული დევნადა ქრისტიანთა კატაკომბურინახევრადუკანონო მდგომარეობააფერხებდა მისი სრული განვითარების საშუალებასთუმცა ამმოვლენის ერთგვარი „გაუხსნელობა“ არ გვაძლევს უფლებასუარვყოთ მისი არსებობავინაიდანროგორც თესლშისადაცმცენარის მთელი ფორმაა ჩადებულიასევე ამ „გაუხსნელმდგომარეობაში იყო ჩადებული პირველი სამი საუკუნისქრისტიანული გალობის დიდებული ფესვებისაჭირო იყო მხოლოდსათანადო პირობები ზრდის დასაჩქარებლად და სწორედკონკრეტულმა ისტორიულმა მოვლენებმა განაპირობასაღვთისმსახურო გალობის პირველი დაფარული პერიოდისდასასრული და მეორე მშვიდობიანი განვითარების პერიოდისდასაწყისი.

Комментариев нет:

Отправить комментарий