пятница, 25 ноября 2016 г.

ბავშვთა ეკლესიურ აღზრდაში დაშვებული შეცდომები

ქალაქის გარეუბნებში ან მის გარეთ ღვთისმსახურებას თუ არ დასწრებიხართ,წარმოიდგინეთპატარა ზომის ეკლესია დილის წირვა და გულმოდგინედმომლოცველი მრევლისახარების კითხვისას კარები იღება და ტაძარშიორბავშვიანი დედა შემოდისერთი სამიოდ წლის თუ იქნებამეორე - ჩვილი.უფროსი ცოტა ხნით ჩერდება დედის გვერდითმერე ხალხში გაძვრება დატაძარში სიარულს იწყებსატყობს ,რომ არავის სცხელა მისთვის და ისიცთავისთვის დაბაკუნობსთან თავის ბავშვურ ენაზე საკუთარ თავსელაპარაკება.უმცროსი დედას ჰყავს ატატებულიმაგრამ მოუსვენრობა მასაცეტყობატიტინს წამოყვირება ენაცვლება ,შიგადაშიგ წამოიტირებსდედიკორა თქმა უნდაცდილობსრომ დააწყნაროს და რა თქმა უნდა ,უშედეგოდ.სხვა სიტუაციაში უწყინარი ბავშვური ტირილი აქ აშკარა დისკომფორტსქმნისმრევლის გულისყური ლოცვისკენ აღარაა მიპყრობილიროგორც იქნავიღაც ბედავს შენიშვნის მიცემასპასუხადმკაცრად მოკუმული ტუჩები დამკვახე ტონი:“ეს როგორქრისტემ თქვა ნუ დაუშლით ბავშვებს ჩემთანმოსვლასო და თქვენ ტაძრიდან მაგდებთ ბავშვებიანად?“ საყოველთაოდაძაბულობაღვთისმსახურება თავის ნამდვილ აზრს კარგავს...

ლიტურგია

 შემდეგი სურათი კი უთუოდ ყველას გეცნობათსაკურთხევლიდან ბარძიმსგამოაბრძანებენორი ქალისავარაუდოდდედა და ბებიააღრიალებულგოგონას ექაჩებიან. ,,არ მინდა“ იკლაკნება პატარა და ხელ-ფეხს მთელიძალით იქნევსდედა ხელებს უგრეხსბებია თავს უფიქსირებს დაენამოჩლექით ეუბნება: ,,ნუ ტირი,გენაცვალეახლა ბიძია კაკას მოგცემს“.ბიძია (მღვდელისაოცარ მოხერხებულობას იჩენს და მესამე თუ მეოთხეცდის შედეგად კოვზს გოგონას პირში ათავსებსქალებს სახე ებადრებათ:აზიარესპატარა კი ისევ ჭირვეულობსისევ ყვირის და იბრძვის....

 ... უკვე წამოზრდილი ბავშვებიღვთისმსახურება დიდ ტაძარში ტარდებააქასპარეზი მეტია და გულმოდგინედ მლოცველ დედებს რომ ხელი არაშეუშალონჯგუფად მოგროვილი ბავშვები ეკვდერში ჟრიამულობენმათიჟივილ-ხივილი ხანდახან მგალობელთა ხმასაც კი ახშობსმედავითნეზერომაღარაფერი ვთქვათბავშვების დაშოშმინებას ვერც ღვთისმსახურებიახერხებენშენიშვნის პასუხად ბავშვი წუთით ჩერდებათითქოს გონსმოეგოო,მაგრამ,მხოლოდ წუთით....

 აი მოზარდის კვირა დღეცდედა უთენია ანჯღრევს გიორგის: ,,ადექიშვილო,დროა უკვედღეს ხომ წირვაზე ხარ წასასვლელიმერე კი-საკვირაოსკოლაშიბიჭი იშმუშნება,თვალს ახელს და კვნესის: ,, დეე .. არ წავალ რააა..იცი სკოლაში როგორ ვიღლები მთელი კვირა---„ დედას მზერა უმკაცრდებადა ტონიც უფრო კატეგორიულია: ,,გიორგიახლავე ადექიწირვის გაცდენაროგორ შეიძლებათან დღეს სკოლაშიც გამოგკითხავენ!“ საბრალო ბიჭილამის ატირდესმაგრამ იცისრომ ვერაფერს შეცვლის და უკვევხედავთ,როგორ მიჰყვება თავჩაქინდრული ბიჭი ზამთრის ბინდბუნდშიმტკიცე ნაბიჯებით მიმავალ დედასფეხები უკან რჩება და თავში სრულიადარა ბავშვური ფიქრი უტრიალებს: ,,ღმერთო რა დავაშავე?“ 

 აი ტაძარიცაღსარებადედა თავის დაწერილ ქაღალდს აჩეჩებს ხელშირომელზეც ჩამოწერილია ,,გიორგის ცოდვები“ და მოძღვრისაკენ უბიძგებს.მოძღვარი ნაწერს გამოართმევსთვალს გადაავლებსაღსარებას იბარებს დადაღლილი მზერით გაჰყურებს რიგში ჩამდგარ ასამდე აღსარებისმსურველს... ღვთის მსახურებაზე გიორგი კედელზე ოდნავ მიყრდნობილითვლემსსაკვირაო სკოლაშიც გვარიანად ყვინთავს და ორიანს იღებსრადგანარ იცისთუ როგორ არის შერწყმული მაცხოვარში ღვთაებრივი დაადამიანური ბუნება ერთდროულადსახლში დაბრუნებულს დედისგანმორიგი გაკიცხვა ელის ორიანისთვისმას კი მათემატიკა არ მოუმზადებია,ხვალ საკონტროლო აქვს სკოლაში. ,,როდის დამთავრდება ეს ყველაფერი?“

 ბოლოს და ბოლოს ,, ეს ყველაფერი“ მართლაც მთავრდებამთავრდება,რადგან ბავშვები იზრდებიანგუშინდელი ონავარი ბიჭები უკვეშეღერებულან გოგონებიც დაქალდნენჩვენი გიორგიც დაკაცდადედამისიწესით კმაყოფილი უნდა იყოს შვილითალბათამაყობს კიდეცრატომაცარამას ხომ შვილისათვის არაფერი დაუკლიამოდით მოვუსმინოთდაქალების საუბარს: ,,არაფერი მესმის... ბიჭს ვეღარ ვცნობ... პატარა ისეთისაყვარელი იყოლოცვებს კითხულობდაეკლესიაში ყოველთვისდადიოდა...ახლა კი.. ახლა ეწევასახლში გვიანობამდე არ ბრუნდება,უხეშობს და უხამსობს,მკრეხელობს კიდეცწარმოგიდგენია,მინდა,დაველაპარაკორაღაც ვუთხრაის კიკმარათავი მომაბეზრემაგ შენიეკლესიითმე იქ აღარასოდეს წავალ!“ და ცრემლები... დედის თვალზემომდგარი ცრემლები...

 ალბათ,ასეთი სურათი ბევრისთვისაა ნაცნობი .მაინც რა არის ამ ყოველივესმიზეზი?ჩვენ ხომ მხოლოდ კეთილშობილური ზრახვები გვამოძრავებს:ყველანაირად ვცდილობთ გავაეკლესიუროთ ჩვენი შვილებივასწავლოთ მათ...ისინი კიისინი კი იზრდებიან და უარყოფენ ეკლესიას.რატომ ხდება ,რომჩვენი ძალისხმევა საწინააღმდეგო შედეგს იძლევაჩემი აზრითბავშვთარელიგიურად(ეკლესიურადაღზრდის საქმეში ორ ძირითად შეცდომასთანგვაქვს საქმეპირველი ეს არის შინაგანი რელიგიური განვითარების შეცვლაგარეგნულითმეორე კი გახლავთ რელიგიური აღზრდის გადაბარებაოჯახიდან ეკლესიაზე.

 დიახაც ბრძანებს უფალი: ,,გამოუშვით ბავშვები და ნუ აბრკოლებთ მათჩემთან მოსასვლელადვინაიდან მათ ნაირებისაა ცათასასუფეველი“(მათ19,14) მაგრამ რას ნიშნავს ქრისტეს ეს სიტყვებინუთუ,მხოლოდ იმასხელი არ შევუშალოთ ბავშვებს ღვთისმსახურების დასწრებაში(და იქ უდიერად მოქცევაში?) აქ აუცილებელიააღვნიშნოთრომ ბევრიმართლმადიდებელი ქრისტიანი ცდებაროცა ქრისტიანულ ცხოვრებასმხოლოდ ღვთისმსახურებაში მონაწილეობასთან აიგივებსასე ძველაღთქმაში ხდებოდაქვეყნად მხოლოდ ერთი ტაძარი არსებობდა დამაშინდელი ტაძრის წევრთათვის უპირობო რელიგიურ მოვალეობასწარმოადგენდა ტაძარში ყოველდღიური სიარულიახალ აღთქმაში კიგაცხადდა რაღაც სრულიად სხვაგანსხვავებული მიდგომა.

 ,,დგება ჟამი ,როცა არც მთაზე და არც იერუსალიმში თაყვანს აღარ სცემთმამას...მაგრამ დგება ჟამი და უკვე აქ არისროდესაც ჭეშმარიტითაყვანისმცემელნი თაყვანს სცემენ მამას სულითა და ჭეშმარიტებითრადგანმამაც სწორედ ასეთ თაყვანისმცემელთ ეძებს თავისთვის .ღმერთი არის სულიდა მის თაყვანისმცემელნი თაყვანს უნდა სცემდნენ სულითა დაჭეშმარიტებით.(იოან,4,21-24)

 ერთობლივი საეკლესიო ლოცვაუდავოდ ძალზე მნიშვნელოვანია ყოველიჩვენგანის სულიერ ცხოვრებაშიმაგრამ მთლიანად ვერ მოიცავს მას,მხოლოდ მისი შემადგენელი ნაწილიადიახაცაუცილებელიმაგრამ - არაუმთავრესიუმთავრესი კი-,,თაყვანისცემა სულითა და ჭეშმარიტებითუშუალოდ ადამიანის გულში უნდა ხდებოდესსწორედ ეს გახლავთსულიერი ცხოვრების მიზანიყოველივე დარჩენილი კი ამ მიზნის მისაღწევსაშუალებად განიხილებაასეთი გახლავთ ქრისტიანულ ფასეულობათაიერარქიაის იერარქიარომლისგან გადაცდომასგნებავთგადახრას(სწორედ ასეთად აღიქმება ღვთისმსახურების გარდაქმნა საშულებიდანმიზნადუცილობლად მივყავართ სულიერი საზრდოს დაკარგვამდე.
 აქვე ისიც უნდა ითქვასრომ რიგ მიზეზთა (როგორც ისტორიულასევეზნეობრივიგამოდღევანდელმა ღვთისმსახურებამ გარკვეულწილადდაკარგა ის პირვანდელი მნიშვნელობარომელიც მინიჭებული ჰქონდასწორედ ტაძარში აღვლენილ ლოცვასმავანთათვის დღევანდელი ღვთისმსახურება უფრო გადარჩენის ერთგვარ ,,ინდივიდუალურ“ საშუალებასწარმოადგენსმრავალნი ტაძარში მხოლოდ თავისთვის მიდიანგვერდზემდგომთ ვერ ცნობენარაფერი უწყიან იმ ადამიანებზევისთან ერთადაცლოცვას აღავლენენ და ზიარებასაც საკუთარ მადლმოსილებად უფრომიიჩნევენვიდრე მაცხოვარს სხეულსა და სისხლთან განუყოფლადდაკავშირებულ ქრისტიანულ საიდუმლოებათაგან უმნიშვნელოვანესს.ჩვენდა სამწუხაროდ უნდა ვაღიაროთრომ ტაძარში შემთხვევით შემოსულადამიანთაგან თუ უბრალოდ ,,უცხოთაგან ‘’ ხმამაღლა მოლაპარაკეთა ,თუმოჩურჩულეთაგან ,,განცალკევების“ მიზნით მიმართული ჩვენი იძულებითიქმედებანი ხშირად ღვთისმსახურებისა და უშუალოდ ლოცვის თანმდევიპროცესი გახდა.

 დავუბრუნდეთ სათქმელსადამიანის სულიერების და რელიგიურიცხოვრების დაყვანა მხოლოდ ,,ტაძარში სიარულზე“ არათუ უმართებულოა,ბავშვებთან მიმართებაში შეუძლებელიც გახლავთმშობლებში ეგზომგავრცელებული მოსაზრება იმის თაობაზერომ ბავშვის მიერ უფლისშეცნობა მხოლოდ ტაძარში შეიძლებასიმართლეს ნამდვილად არ შეეფერება.ბავშვისა და ზრდასრული ადამიანის რელიგიური აღქმის უნარი არსებითადგანსხვავებულიაუფალი შემთხვევით არაფერს ამცნობს მოწაფეთ: ,,ჭეშმარიტად გეუბნებათ თქვენთუ ისე არ მოიქცევით და არ იქნებით,როგორც ბავშვებივერ შეხვალთ ცათა სასუფეველში“.(მათ 18,3) რა თქმაუნდაუფლის ეს მცნება (შეგონება) ,,პრიმიტიული“ ქცევისკენ კი არმოგვიწოდებს , არამედ როგორც პავლე მოციქული ამბობს : ,,ძმანობავშვებიგონებით მხოლოდ ბოროტისთვის იყავით ბალღებიგონებისთვის კისრულწლოვანნი“(1კორ.14,20) ეს კი ნიშნავსრომ უფალთან მიმართებაშისწორედაც რომ ბავშვებს სჯობია ვემსგავსოთ.

 ბავშვებს ძალუძთ აღიქვან ცოცხალი ღმერთი უშუალოდისინი ყველგანგრძნობენ უფალსმათ გარემომცველ მშვენიერსა და გასაოცარ სამყაროში,ბავშვურიყოველწუთიერი ცხოვრებისეული სიხარულის წვრილმანებში და.ყველაზე უკეთ კი ბავშვი ღმერთს შეიგრძნობს იმ სიკეთისა დასიყვარულის ატმოსფეროშირომელიც გარს აკრავს მასმთავარ სათქმელსაცმივუახლოვდითრომლის ჩამოყალიბება საკმაოდ უბრალოდ ყველასათვისგასაგებად შეიძლებაასეთი ატმოსფერო უნდა იყოს ოჯახშიმშობლებს უნდაუყვარდეთ ერთმანეთი და ბავშვებიოჯახში მშვიდობა უნდა სუფევდეს.სწორედ ამრიგად შეიძლება პატარებისათვის უფლის შესაცნობად სასურველიპირობების შექმნა და არამც და არამც ისეთი მუქარანარევი შეგონებებით,როგორიც უმეტეს შემთხვევაში არცთუ მშვიდობიანად ჟღერს: ,,იცოდე,ღმერთი დაგსჯის!“. შეიძლებაყოველივე ზემოთქმული საყოველთაოდცნობილ ჭეშმარიტებად სჩანდესრომელშიცერთი შეხედვითახალიარაფერიამაგრამ უნდა გავითვალისწინოთ მთავარიაღნიშნულისასურველი მიზანი მიიღწევა მხოლოდ და მხოლოდ პირადიცხოვრებისეული მაგალითითრამეთუ ასევე საყოველთაოდ ცნობილიჭეშმარიტება გახლავთბავშვებიშეიძლება იშვიათად გვიჯერებდნენ,მაგრამსამაგიეროდყოველთვის საუცხოოდ გვბაძავენამრიგადშეგვიძლიადავასკვნათრომ ყმაწვილები ადრეული ასაკიდანვე შეძლებენ აღიქვანმაცხოვარიროგორც მშვიდობისსიკეთისა და სიყვარულის სათავე იმშემთხვევაშითუ მათი მშობლებისათვის იქნება უფლის სახელი ყველაზეძვირფასიმნიშვნელოვანი და ფასეულირომელიც არასგზის აღიქმებამხოლოდ ტაძარში სიარულის აუცილებლობადმშრალი და უსარგებლოწესებისთუ კანონების ერთობლიობადრომელთა აღსრულებისასპრიორიტეტი გარეგნულ მხარეს ენიჭება

 რამდენად შეესაბამება ეს ყოველივე თანამედროვე ოჯახებში არსებულრეალობასაქ ხომ ჩხუბისკანდალიკინკლაობა და უპატივცემულობაარცთუ იშვიათი მოვლენააშედეგად კი - სრული შეუსაბამობა ქრისტიანულაღმსარებლობასა და ყოველდღიურობას შორისამასთანმშობლებს უმეტესშემთხვევაში გათვიცნობიერებული აქვთ ეს ყოველივემაგრამ როგორც წესი,ვითარების შესაცვლელად აღარც ძალა აქვთ და არც სურვილისურვილიიმისარომ მათივე ოჯახური ურთიერთობა დაფუძნებული იყოსჭეშმარიტად ქრისტიანულ ზნეობრიობაზესურვილი იმისარომ ოჯახითავად ჩამოყალიბდეს ერთგვარ საშინაო ტაძრადმიზეზი კი ისევ და ისევსულიერებისადმი ფორმალურგარეგნულგნებავთ მწიგნობრულსა დასქემატურ მიდგომაშიაასეთ პირობებშირაღა თქმა უნდასავსებითლოგიკურად ჩანს რელიგიური აღზრდის ეკლესიისათვის გადაცემა-გადაბარების სურვილი და რადგანაც თავად ეკლესიაც ფორმალურად,თითქმის მაგიურადაც აღიქმებაეკლესიურობაც უპირატესად გარეგნულიხდებაღვთისმსახურებაზე დასწრებასაკვირაო სკოლები და მათიმნიშვნელობის უარყოფაბუნებრივიაარც მიფიქრიამხოლოდ იმის თქმამინდარომ ყველაფერი თავის ადგილზე უნდა იყოსრელიგიური აღზრდისქვაკუთხედი უნდა იყოს უშუალოდ ოჯახის წევრთა სურვილირომსაკუთარი ძალებითსაკუთარი ძალისხმევით მიაღწიოს იმასრომ ღმერთიუბრალოდგანყენებულად არსებული ერთვარი დოქტრინა კი არანამდვილიცოცხალი ღმერთი იყოსსწორედ ამ მიზანს უნდა ემსახურებოდეს ოჯახისწევრთა მიზანმიმართული და გააზრებული ქმედებანიეს უნდა იყოსჭეშმარიტად საშინაო ტაძრის შექმნაზე ორიენტირებული ზნეობრივი შრომადა რაღა თქმა უნდავერავითარი გარეგნული ეკლესიურობით ,,გაჭყეპვასასურველ შედეგს ვერ მოგვცემს

 ბუნებრივიაბავშვებზე საუბრისასგვერდს ვერ ავუვლით მათფსიქოლოგიურ თავისებურებებსაცთანამედროვე მართლმადიდებელიმშობლების უმრავლესობა მოწიფულ ასაკში გახდა ეკლესიური (მავანიწიგნითმავანი ტაძრებისა მონასტრების მონახულებითმავანიც უბრალოდსაკუთარი ცხოვრებისა და ყოფიერების ,,ზრდასრული“ გააზრებით და ..).ამრიგადსაკუთრივ ჩვენ ეკლესიური ბავშვების გამოცდილებაც ნაკლებადგაგვაჩნია და ჩვენი პირმშოების გაეკლესიურების პროცესში მორიგ შეცდომასვუშვებთროცა ესოდენ ფაქიზ საქმეში ჩვენი პირადული.. ,,ზრდასრულიმიდგომით ვხელმძღვანელობთ და ნაკლებად ვფიქრობთ იმაზერომ ბავშვებისამყაროს განსხვავებულად აღიქვამენმათ შორისსულიერ სამყაროსაც.მოძრაობა და თამაშიგნებავთ მოუსვენრობაც ბავშვის სტიქია გახლავთ.ბავშვს უჭირს ხანგრძლივი დროით ყურადღების დაძაბვა და ერთ ადგილასგაუნძრევლად დგომაამიტომ ტაძარში აღსრულებულ ღვთისმსახურებასთანგანსხვავებული ურთიერთობა აქვთისინი საწყისი 5-10 წუთისგანმავლობაში წრფელად შეჰხარიან ტაძრის სილამაზესა და მისზემოქმედების უნარსშემდგომი ყურადღების დაძაბვა კი უბრალოდუძნელდებათამიტომ უნებლიედ იწყებენ გასართობის ძებნასხშირადგვავიწყდებარომ არათუ ბავშვებსბევრ მოზრდილსაც უჭირს იმის გაგება,რაც ტაძარში ხდებაბავშვს ვერ მოვთხოვთ იმასრომ ღვთისმსახურებას დამის სიღრმისეულ აზრს ინტელექტუალურად ჩაწვდესხოლო უშუალოაღქმისათვის მას ხსენებული მცირე დროც სავსებით ჰყოფნის

 იგივე შეიძლება ითქვას სახლის ლოცვაზეცბევრი მშობელი ჯიუტადმოითხოვს საკუთარი პირმშოსაგან რთული რელიგიური ტექსტებისა დალოცვების სწავლა -დაზუთხვასასეთი მშობელი ნაკლებად ფიქრობს იმაზე,რომ ბავშვებმა არათუ იციან და უყვართ ლოცვამიდრეკილნიც არიანლოცვისადმიერთი ეგაალოცვაც ბავშვურადხანმოკლე დროისგანმავლობაში შეუძლიათუმჯობესიაბავშვის გულისხმევა იქითკენმივმართოთრომ ამ მოკლე დროში იგი სწორედაც რომ ლოცულობდეს დათავისი სუფთაბავშვური გული უფლისაკენ ჰქონდეს მიმართული.წინააღმდეგ შემთხვევაშიხელთ შეგვრჩება ხატების წინა მექანიკურადმოლაპარაკე არსებარომელიც იმავდროულად საკუთარი ცხვირის ჩიჩქნითაცდაკავდესსანამ დედიკო საათნახევრიან დაუჯდომელს ჩაამთავრებს

მაშ ასეროგორ მივაჩვიოთ ბავშვები ეკლესიურობას

უპირველეს ყოვლისადაებავშვები ბავშვებადვე დარჩნენნუ ეცდებით მათგადაქცევას პატარა ბერებად ან მონაზვნებადდაეირბინონითამაშონ,იხმაურონიჩხუბონ კიდეც (რაღა თქმა უნდაარა ტაძარში); დაეგაერთონ,ისწავლონშეიცნონ სამყარო და .მეორეს მხრივაუცილებელიაძალზეგულდასმით და მოზომილად შევურჩიოთ პატარას გარეგნულიეკლესიურობის დონეუმჯობესია - ოდნავ ნაკლებივინემ ,,ძალუძს“.ყურადღება კი იმაზე უნდა გავამახვილოთრომ ბავშვში სწორად აღვძრათნამდვილიცოცხალი ღმერთისადმი სიყვარულირიდი და მოწიწებაუნდამივაღწიოთრომ ტაძარი ბავშვებისათვის ნამდვილი დღესასწაული იყოს.გნებავთ - ჯილდომაგრამ არანაირად - სავალდებულო რუტინაყოვლადდაუშვებელიაბავშვის ცნობიერებაში ტაძარში წასვლა რაიმე სახის სასჯელსუკავშირდებოდესპირიქითუნდა ვეცადოთრომ ბავშვის მხრიდან უღირსისაქციელი და ამ საქციელის შესაბამისი სასჯელი (თუკი მიზანშეწონილადჩავთვლითტაძარში წაუსვლელობას დავუკავშიროთსხვათაშორისარცთუშორეულ წარსულში სწორედ ასე იქცეოდნენ ჩვენი მართლმადიდებელიწინაპრები.

 დეკანოზი ვლადიმირ ვორობიოვიიხსენებდა რა საკუთარ ბავშვობას,ყვებოდარომ დედას ძალზე იშვიათად მიჰყვებოდნენ ტაძარში - მხოლოდზიარებაზეგართობისა და აქეთ-იქით ყურების ნებას დედა ბავშვებსარასოდეს რთავდაზიარების შემდგომ ბავშვები რამდენიმე წუთს კრძალვითჩერდებოდნენ ტაძარში და სახლში ბრუნდებოდნენდა ეს ყოველივე,როგორც მამა ვლადიმირი აღნიშნავსმათთვის ნამდვილი დღესასწაულიციყო და საუკეთესო საჩუქარიცაიჭეშმარიტად მოწიწებაზე დაფუძნებულიეკლესიური გამოცდილებაჩვენს დროში კი ყველაფერი სხვაგვარად ხდება.დღეს ხშირად გაიგონებთ მსგავს სუბარსბიჭი უნდა ვაზიაროთორემძალიან თავს გავიდა.... შედეგიც კანონზომიერიამოზარდი კარგავსმოწიწებასა და მოკრძალებასმოგვიანებით ეკლესიასაც ჩამოშორდება

როგორღაც მომიწია ათიოდე წლის ბიჭთან საუბარი (ბავშვი კარგიეკლესიური ოჯახიდან იყო), რომლის დროსაც ასეთი შეკითხვა დავუსვი:მითხარიროგორ აღიქვამ ქრისტესთუ შეიგრძნობ მას შენს გვერდით,როგორცვთქვათ შეიგრძნობდიშენი საუკეთესო მეგობარი რომ იყოს?პასუხად ბიჭმა მხრები აიჩეჩამან უბრალოდ ვერ გაიგორას ვეკითხებოდი

რა თქმა უნდარელიგიური გრძნობა სხვადასხვა ადამიანებშიმათ შორისბავშვებშიცსხვადასხვა ინტენსივობისაამაგრამ რელიგიურ აღზრდაში ძალადა სიხშირე მთავარი როდიაგადამწყვეტი არის რელიგიური გრძნობისორიენტაცია ცოცხალი ქრისტესადმირაც შეეხება გარეგნულსძალზემნიშვნელოვანიარომ ეკლესიურ ცხოვრებაში მთელი ოჯახიმონაწილეობდესთუ ბავშვი მიგვყავს საზიარებლადუმჯობესია დედ-მამაცმზად იყოს და მთელი ოჯახი ეზიაროსსამწუხაროდ ხშირია შემთხვევები,როცა ზიარებას ისეთ რეგულარულ პროცედურად აქცევენ ხოლმეროგორცშეიძლება იყოს პოლიკლინიკაში ვიზიტი და აბების გადაყლაპვაამასთანმშობლები საკმაოდ გულგრილნი არიან სხვა საეკლესიო საიდუმლოებებისმიმართაც

ამრიგადყოველივე ზემოთქმულის გათავალისწინებითსავსებითშესაძლებელიარომ ბავშვის სულიერი და ეკლესიური აღზრდა წარიმართოსძალდაუტანებლადბუნებრივადისევე ბუნებრივადროგორიც თავადცხოვრებაც გახლავთსაამისოდ საჭიროარომ ის ოჯახირომელშიც ბავშვიიზრდება თავად ცხოვრობდეს ასეთი ცხოვრების წესით

ბავშვის ჰარმონიულად განვითარებისათვის ასევე აუცილებელიაკულტურული აღზრდა და სოციალური ადაპტაციაარსებობს ერთგვარიფსევდოზნეობრივი მოსაზრებარომლის თანახმადაცბავშვები უნდააღიზარდონ უკიდურესად ეკლესიურ გარემოშირათა დაცულნი იქნან ამაქვეყნის .გამხრწნელი ზემოქმედებისაგანამ მოსაზრების თანახმად..მაღალი წრის კულტურა ბავშვისათვის სრულიად ზედმეტი და მავნებელიცკიარადგან თურმე იგი აშორებს მოზარდს ყოველივე ეკლესიურისაგან.კაცობრიობისა და კერძოდცივილიზაციის მიღწევები ლამის სატანიზმადააშერაცხულირადგან ემსახურებიან ანტიქრისტეს მოსვლას და .ამასთანდაკავშირებით მოზარდს უკრძალავენ არაეკლესიურ თანატოლებთანურთიერთობას (,,გარყვნიან“), ახლოს არ აკარებენ კომპიუტერს(,,ზომბირების“ შიშითდა სხვაშედეგად კიბავშვები მოუმზადებელნიხვდებიან იმ ცხოვრებასრომლისგანაც აქამდე მაქსიმალურადიზოლირებულნი იყვნენ და რომელსაცრათა თქმა უნდავერსად გაექცევიან.კულტურულად და ინტელექტუალურად განუვითარებელი მოზარდი,როგორც წესიძნელად ან საერთოდ ვერ პოულობს საკუთარ ადგილსსოციუმშირასაც ბუნებრივიამოყვება იმედგაცრუებაგაბოროტება და ხშირშემთხვევაშიეკლესიის დადანაშაულება აღნიშნულ წარუმატებლობაში.ეკლესია კი აქ არაფერ შუაშიაპავლე მოციქული გავიხსენოთ: ,,ყველაფერიგამოსცადეთკეთილს ჩაეჭიდეთ (1 თესალ. 5,21) ყოველივე ნებადართულიაჩემთვისმაგრამ ყველაფერი სასარგებლო როდიაყოველივე ნებადართულიაჩემთვისმაგრამ მე არაფერს დავემონები“ (1 კორ. 6,12).

ზემოთნახსენები ამქვეყნიური ხრწნადი ზემოქმედებარაღა თქმა უნდა,რეალურად არსებობსმაგრამ უმჯობესიაკი არ გავექცეთარამედ წინაღვუდგეთ მასდა ეს უნდა მოხდეს არა მხოლოდ სულიერების დონეზე,არამედ კულტურულ და სოციალურ დონეზეცამისათვის კი მოზარდებსშესაბამისი ,,ცოდნა“ უნდა გააჩნდეთუნდა ვეცადოთ ბავშვებსჩამოვუყალიბოთ მხატვრული გემოვნებამივაჩვიოთ კლასიკურ ხელოვნებას,ლიტერატურასმუსიკასგანუვითაროთ საკუთარი შემოქმედებითიმონაცემებიმაშინ მოზარდი შეძლებს დღევანდელ აგრესიულადარაესთეტიკურ გარემოში გამეფებულ მასობრივ ფსევდოკულტურას თავისი,,საპირწონე“ დაუპირისპიროსსხვათაშორისკულტურა ეკლესიისგანუყოფელი ნაწილიასათანადო კულტურული აღზრდის გარეშესაეკლესიო ღვთისმსახურებისეკლესიის ისტორიისდამწერლობისა დახელოვნების ჯეროვნად შეფასება შეუძლებელიაკულტურა ეკლესიის მტერიკი არაუპირველესი მოკავშირეასაერთო ევროპული და საკუთრივ ჩვენიქვეყნის კულტურა თავისი არსით სწორედ ქრისტიანული მოვლენაა.ყოველივე ზემოთქმულის ბავშვის გონებამდე მართებული სახით მიტანამშობლის მოვალეობააისევ ოჯახს მივადექითრა ქნას ბავშვმათუკიმშობლების მუსიკალური განვითარება უგემოვნო სიმღერებზე გადის,ლიტერატურის მიმართ დამოკიდებულება ყვითელი პრესის ფურცლებსაც არსცილდება და მშობელთა ინტელექტუალური განვითარებისმოთხოვნილებაც უხარისხო ტელეგადაცემების ყურებით კმაყოფილდება,არსებობს მეორე უკიდურესობაცროცა ოჯახში მხოლოდ უკიდურესად,,მართმადიდებლურს“ კითხულობენუსმენენ და უყურებენხოლოყოველივე დანარჩენს გაურბიან და უგულვებელყოფენმიიღებს კი ასეთოჯახებში აღზრდილი ბავშვი სათანადო კულტურულ აღზრდასყოველივეზემოთქმული ბავშვთა შემდგომ სოციალურ ადაპტაციასაც ეხებამომავალ,არცთუ მთლად ქრისტიანულ სამყაროში შესაბიჯებლად ბავშვები ისე უნდაშევამზადოთრომ შეძლონიყვნენ ,,მარილი მიწისა“ (მათ. 5,13),წესიერებასთანვაჟკაცობასთან და აქტიურობასთან ერთად ფლობენთანამედროვე ტექნოლოგიებსიყვნენ განათლებულნიგანვითარებულნი დარაც მთავარია შეეძლოთ არა მხოლოდ ეკლესიურობის დონეზე (რაც უცხოგახლავთ თანამედროვე უმრავლესობისათვის), არამედ ყოველგვარცხოვრებისეულ სიტუაციაში წინ აღუდგნენ ცოდვასა და ბოროტებას და,,ანათებდეს თქვენი ნათელი ადამიანთა წინაშერათა ხედავდნენ ისინითქვენს კეთილ საქმეებს და ადიდებდნენ თქვენ ზეციურ მამას“ (მათ. 5,16). ესყოველივე ოჯახიდან უნდა მოდიოდესამისათვის კი თავად მშობლებს უნდაესმოდეთ და ხელეწიფებოდეთ ყოველივემშობლები უნდა იყვნენმაგალითის მიმცემნი წესიერებისა და საღად აზროვნებისამათი აქტიურიქრისტიანული პოზიცია არ უნდა შემოიფარგლებოდეს ამერიკის ლანძღვით.სამზარეულოში და ყველაფერში საყოველთაო მსოფლიო შეთქმულებისძებნით - რაშიც ბევრი ადამიანი ლამის მართმადიდებლობის ერთადერთარსს ხედავს

 მოდითშევაჯამოთ ყოველივე ზემოთქმულიროგორ აღვზარდოთ ჩვენიშვილებიუპირველეს ყოვლისა ისინი უნდა გვიყვარდესმათ აუცილებლადუნდა ვუთმობდეთ საკმარის დროს - თუნდაც ძალიან დეფიციტურსჩვენთავად უნდა მივცეთ მაგალითი ჩვენს შვილებს ყველაფერშიჩვენ თავადუნდა ვისწავლოთ ამ ცხოვრებისაგან და მათაც ვასწავლოთ ცხოვრებაც დავისწავლოთ კულტურაცარ ჩავიკარგოთ ყოველდღიურ ყოფიერებაში.ვისწავლოთ და ვასწავლოთ ყოველთვის და ყველაფერში ქრისტიანებადდარჩენავეცადოთ აღვიქვათ ეკლესიურობა სრული არსით,ყოვლისმომცველადვიყოთ გულახდილნიპატიოსანნი და საღადმოაზროვნენიაუცილებლად უნდა ვისწავლოთ ჩვენი შვილების პატივისცემადა ნდობამხოლოდ ასე შევუქმნით ხსენებულ სიყვარულისსიმშვიდის,ურთიერთნდობისა და თავისუფლების ატმოსფეროსრომლის გარეშეცარანაირი სულიერება არ არსებობსთუ ჩვენი შვილებიერთი შეხედვით,გარეგნულად ეკლესიურად აღზრდილნი და ნასწავლნი უსიყვარულოდიზრდებიანთავს მიტოვებულად გრძნობენარ გააჩნიათ საკუთარი თავისრწმენათუ ვერ შეძლეს საკუთარი ადამიანური პოტენციალის გახსნამაშინიმის ალბათობარომ დროთა განმავლობაში ისინი ეკლესიასაცმლიქვნელობად აღიქვამენ და ვერ შესძლებენ ნამდვილ ქრისტიანებადჩამოყალიბებასძალზე დიდია

და ბოლოსაუცილებელია ჩვენს შვილებზე პასუხისმგებლობა ბოლომდეგავიაზროთ დედა-ეკლესიისა და დედა-სამშობლოს წინაშენურასოდესდავივიწყებთრომ ჩვენი შვილები ისეთები არიანროგორებიც ჩვენ თავადვევართჩვენი შვილების აღზრდა საკუთარი თავითსაკუთარი ოჯახით უნდადავიწყოთ და არამც და არამც არ ვეცადოთ ჩვენი პირადი მოვალეობებისეკლესიისათვის გადაბარებას იმ იმედითრომ ეკლესიის მადლი,,ავტომატურად“ იმოქმედებსეკლესიას მაგიასთან არაფერი აქვს საერთო დამასში ავტომატური არაფერიაგვახსოვდესრომ მადლმოსილება ყოველთვისადამიანის ზნეობრივი გულისხმიერების შესაბამისია

 დასასრულს ერთ ისტორიას კიდევ მოგიყვებითამას წინათ ნაცნობებმა 15წლის ვაჟიშვილი მომიყვანეს და მთხოვესდავლაპარაკებოდი მასეგებროგორმე გონს მომეყვანა ,,სრულებით ხელიდან წასული“ ბიჭი.დალაპარაკებამ შედეგი გამოიღო (როგორც ჩანსბიჭმა იგრძნორომმშობლებთან ,,შეკრული“ არ ვიყავიდა ჩემს შეკითხვაზეთუ რამ აიძულაეკლესიური ცხოვრების წესის მიტოვებაბიჭმა გულახდილად მიპასუხა:ნამდვილი ცხოვრებით მინდა ვიცხოვრო....
დიახეკლესიური ცხოვრება იმ ოჯახში ნამდვილი არ ყოფილაეკლესიურიცხოვრება იყომაგრამ ქრისტე არ ყოფილა და როგორც ნებისმიერმამოზარდმაბიჭმაც მთელი სიცხადით შეიგრძნო ეს სიცარიელეშეიგრძნო დააღსდგა მის წინააღმდეგ


უნებლიედ გავიფიქრეიქნებ ყოველთვის არც იმსახურებდნენ ჩვენიშვილები გაკიცხვასიქნებ ხანდახან ჩვენც გვესწავლა მათგან რაიმე?.....

იღუმენი პეტრე მენშერინოვი .

Комментариев нет:

Отправить комментарий